dissabte, 5 d’abril de 2008

Paraules de grans, paraules d’infants

“No hi ha res més agradable que la vellesa envoltada d’una joventut amb afany d’aprendre”.
Ciceró (106-43aC) Filòsof i escriptor romà.

Paraules de Grans, Paraules d‘Infants és el lema amb el qual el Pla Educatiu d‘Entorn inicia un concurs literari per als infants i joves del nostre municipi i que es desenvoluparà a tots els centres educatius de primària i secundària, comptant també amb el CEIP Salvador Espriu de Roda de Barà, com a escola convidada.

Un projecte que consisteix en la cessió de paraules i expressions en llengua catalana que utilitzava la gent gran del poble en el seu parlar quotidià, i que ara el jovent ni les utilitza, ni les coneix. Aquest recull de paraules s’ha fet en estreta col·laboració amb la Fundació Pere Badia i la Llar de Jubilats, així com les aportacions voluntàries de la gent gran de la vila.

En un acte simbòlic que se celebrà a la Sala de Plens de l’Ajuntament, representants dels alumnes dels sis centres agraïren el recull d’aquest saber popular cedit per
la gent gran.

Per al desenvolupament del concurs, cada centre disposarà al vestíbul,el conjunt de paraules cedides, l’alumnat triarà una paraula i se la farà seva “apadrinant-la”. Els alumnes podran apadrinar tantes paraules com vulguin, i en un llibre blanc aniran deixant els seus textos, donant així “vida” a una paraula que estava relegada exclusivament a la gent gran.

El Pla Educatiu d’Entorn farà l’edició d’un llibre amb el recull dels textos premiats de cada centre i es farà una presentació oficial amb entrega de premis al juny.
Volem destacar, però, que l’essència del concurs és promoure i estimular sentiments de respecte i amor cap a la gent gran.

Encara que en els últims temps els canvis socials a l’àmbit escolar requereixen altres objectius, l’educació no és una feina exclusiva de les escoles i, projectes com aquest, ens recorden que hem de parar més atenció a l’educació familiar, en especial, els coneixements i valors que els més grans de la família transmeten als més petits. Així, no hem d’oblidar mostrar als nostres infants i joves el que realment representa la figura de la gent gran: saviesa i bagatge assolits al llarg d’una trajectòria de vida diferent a les nostres però de les que podem i hem d’aprendre molt. I, si a tot això afegim l’entorn tan especial de Torredembarra, parlem d’una tramesa de saber, saber fer i saber estar, que gràcies a aquestes relacions intergeneracionals no es perdran en la memòria.

Alguns experts afirmen que projectes com aquest aporten a la gent gran beneficis com la millora de l’autoestima, la capacitat de contrarestar sentiments d’estancament o de pèrdua que produeixen efectes molt positius per a la salut, en definitiva assolir un envelliment actiu.

Els objectius educatius que ens plantegem al Pla Educatiu d’Entorn han de ser multidireccionals pel que fa als destinataris. Tot i que les primeres actuacions que
estem fent es dirigeixen principalment a infants dels CEIP de Torredembarra, el fet de desenvolupar projectes com l’esmentat anteriorment altres com “Parlem per Educar” en el qual vàrem reunir aproximadament 140 pares per parlar d’educació, ens ajuden a apropar-nos a aquests objectius i a fer cada cop més present la comunitat educativa com a responsable de l’educació dels futurs ciutadans de la Catalunya del segle XXI.

Isabel Escobar Sanmartín | Elena Pérez Pérez
Tècniques del Pla Educatiu d’Entorn de Torredembarra
Fotografia: Mauri -Aj. Torredembarra